Ziekte van Lyme



De nieuwe Netflix-documentaire "Shania Twain: Not Just a Girl" volgt de countryzangeres van nieuwkomer in Nashville tot internationaal icoon. Twain is de best verkopende vrouwelijke countryartiest aller tijden, met drie diamanten albums.

Eén van de meest aangrijpende momenten van de documentaire is wanneer Shania vertelt over een gezondheidsprobleem daterend uit 2003. Tijdens het paardrijden werd ze gebeten door een teek en liep de ziekte van Lyme op.

"Mijn symptomen waren best eng, want voordat ik de diagnose kreeg, was ik op het podium erg duizelig. Ik verloor mijn evenwicht en was bang dat ik van het podium zou vallen," legt ze uit. "Ik had erg  korte black-outs, maar  welregelmatig zowat elke minuut."

Ze was zo bang dat ze verder naar achteren op het podium ging staan om niet van de rand te vallen.

Misschien wel het meest verwoestende symptoom voor Twain was het effect op haar spraak- en zangstem. "Mijn stem was nooit meer hetzelfde. Ik dacht dat ik mijn stem voor altijd kwijt was," zegt ze.

In een interview in het tv-programma "Loose Women" merkte Twain op: "Het duurde ruim 6 of 7 jaar voordat een arts erachter kwam dat ik zenuwschade aan mijn stembanden had opgelopen, specifiek veroorzaakt door de ziekte van Lyme."

Na verloop van tijd begon Twain te geloven dat ze nooit meer zou kunnen zingen. Maar door twee "open keel" stembandoperaties en stemtherapie begon haar stem terug te komen.

In 2011 besloot Lionel Ritchie dat hij het klassieke duet "Endless Love" opnieuw met haar wilde zingen, voor zijn nieuwe album Hoewel ze zich aanvankelijk verzette, coachte hij haar uiteindelijk tijdens hun sessies, en haar stem begon terug te komen. Uiteindelijk kon ze in 2012 terugkeren op het podium, met een residentie in Caesars Palace in Las Vegas.

En sindsdien is ze dus terug aan de slag...

bron: Medpagetoday.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Shania opgemerkt in Toronto

Shania's zoon, Eja D’Angelo Lange, kocht zichzelf een optrekje in LA